Bijna halverwege! - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu Bijna halverwege! - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu

Bijna halverwege!

Blijf op de hoogte en volg Iris

05 Mei 2014 | Duitsland, Münster

Hey iedereen!

Weer opnieuw een reisverslag over mijn verblijf hier in Münster. In de tijd tussen dit reisverslag en het vorige ben ik echt in het ritme gekomen van elke dag colleges volgen. Ik heb nu eindelijk alle colleges rond en nu is het nog wachten op het goedkeuren van mijn studielijst en dan eindelijk beurs!

Want zoals de titel al zegt: Bijna halverwege! Over anderhalve week moet ik nog 2 maandjes, dus zit mijn minor er al half op. Dit verslag vertel ik jullie kort iets over mijn gekozen colleges en over de eerste presentatie hier!

Voor het vak Underachievement: Schlaue Köpfe, Schlechte Noten, moest ik een presentatie houden. Een les overnemen. Dat ken ik wel van de HAN. Je krijgt een thema en bereidt het voor. Simpel. Hier is het blijkbaar gebruikelijk om de les voor te bereiden met de docent samen en dat zij ook een deel over zou nemen. Dat vond ik maar vreemd. Bij de bespreking van de les werd al meteen duidelijk: Docente "Oh, ik hoef dus niks te doen". Nee dat klopt. Mijn partner en ik hebben de hele les overgenomen, zo'n +- 80min lang. Maar zoals ik al met stage heb geleerd: je kunt niet 80min praten. Dus ik was erg creatief geweest en kwam met voorstellen als Placemat (Denken-Delen-Uitwisselen) en Experts. De presentatie zelf ging heel goed en meteen na afloop kreeg ik een vet compliment van de docente over mijn goede uitspraak. Al bij de voorbereiding verbaasde mijn partner zich erover dat ik niet uit Duitsland kwam... Dat voelt wel goed xD Ik zei haar dat mijn docenten in NL dat wel leuk zouden vinden om te horen xD

Mijn didactische creativiteit is hier in Duitsland zeker een voordeel. Ook bij het vak literatuur kwam ik al met interessante ideeën (zoals een rollenspel) wat mijn groepsgenoten in eerste instantie niet zo vonden, tot de professor langskwam "Ik vind dat een geweldig idee van u!". :D Ze zijn hier nog niet zo geslepen in de stages en leuke werkvormpjes bedenken.

Ik heb twee wat vreemde vakken en op een zal ik kort ingaan "Grammatisches Wissen". We behandelen hierbij verschillende grammaticale thema's, maar niet zomaar. Er wordt heel diep gediscussieerd en alles wat ik bij Irma geleerd heb wordt op de schop gegooid xD Zo kan ik nu onderbouwen waarom de zin: "Ali gehen U-Bahn" een correct Duitse zin is... Tja. Ik vind het ook best moeilijk volgen allemaal, maar dat vinden ook mijn Duitse klasgenoten "Het ligt er niet aan dat je Erasmus bent" zei er eentje vorige les toen niemand het artikel begrepen had.

Tja. Ik ga nog wel steeds geïnteresseerd naar elk college, al is niet elk even leuk of even makkelijk. Ik ga wel voor de studiepunten!

Tot slot is hier een lijstje van mijn vakken. Voor de mensen die dat leuk vinden :P Als je nader wil weten wat het allemaal inhoud, spreek me even aan via mail, facebook, skype of wat dan ook!

*Underachievement: Schlaue Köpfe mit schlechten Noten
*Anthropologie und Pädagogik
*Die DDR in der Geschichtskultur der Bundesrepublik
*Humor und Ironie in der Pädagogik
*Literatur im Unterricht
*Grammatisches Wissen
*Vorlesung: Bildungsreform und Bildungspolitik in der Weimarer Republik (1919 - 1932)
*Unterricht wirksam gestalten - Ergebnisse aus Pädagogisch-psychologischen Studien

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! :)

  • 08 Mei 2014 - 13:29

    Sissy:

    Hallo Iris,
    Du hast schon beinah Halbzeit? Die Zeit fliegt.... erfährsst du das auch so?
    Schön, über deine Fächer zu lesen. Toll, dass deine Präsentation so gut verlief! Was machst du denn sonst noch so?? Hast du schon Leute kennenglernt und unternimmst du in deiner Freizeit auh etwas?

    Genieße die Zeit,
    Sissy

    P.S. Haben deine andere HANDozenten den Link zu deinem Blog? Ich sehe nämlich keine Reaktionen...

  • 08 Mei 2014 - 14:30

    Iris Kuster:

    Margret, Theo und Jacqueline haben auf den ersten Blog reagiert, also glaube ich schon O.o Nächste Woche werde ich am Wochenende das Archeologisches Museum und der Botanischer Garten besuchen! :D

  • 26 Mei 2014 - 18:35

    Jacqueline:

    Even een late reactie, maar wat heb je leuke onderwijskundige vakken gekozen! Ben vooral benieuwd naar "Humor und Ironie in der Pädagogik".
    Maar als ik alles zo bekijk ga je wel een intellectuele uitdaging aan!

    Ik hoop dat je inmiddels ook buiten de colleges je draai begint te vinden.

    Groetjes, Jacqueline

  • 26 Mei 2014 - 18:59

    Iris Kuster:

    Dank je Jacqueline!

    Dat vak van Humor en Ironie is zeker leuk. Ik mag voor mijn studiepunten een presentatie houden over hoe bij ons in Nederland tegen het gebruik van humor en ironie in de pedagogiek aangekeken wordt. Ik moet nog wel juiste literatuur vinden. In onze (HAN) literatuur kon ik niks vinden, dus ik ga op zoek! Dat leek de docente wel leuk (Zelfde docente bij zowel Humor als Antropologie).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Maart 2014
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 3744

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 18 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: