Een tranendal - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu Een tranendal - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu

Een tranendal

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 Maart 2014 | Duitsland, Münster

Hallo lieve mensen, vrienden, familie en onbekenden!

Ik ben nu al een week in Münster en tot nu toe is het nog vreselijk wennen. Voor ik de 22e Maart hierheen trok ben ik twee keer op en neer geweest om me in te schrijven en om een Taaltest te doen (Waarom dit niet gewoon op 1 dag had gekund....?). Maar goed. Bij de Taaltest zou worden gekeken in welk niveau je bij de taalcursus zou worden ingedeeld. Er zaten studenten in de zaal (uit Taiwan bijvoorbeeld) die geen Duits verstonden. De test was voor hen dan ook een ramp. Wat was het idee van de test? In 20 minuten moest je 4 kleine tekstjes invullen. Elk tweede woord was gedeeltelijk weggelaten en je moest aanvullen, van naamval tot zelfstandig naamwoord. Alles werd gevraagd. De vrouw die de testen afnam schreef een mooi voorbeeld op het bord en daar ontdekte ik een fout. Lerares in opleiding als ik ben, kon ik dat toch echt niet aanzien. Ik liep naar de vrouw en wees haar vriendelijk op de fout:

Er stond: Es w_ einmal ei_ schön__ Prinz___ . Sie l___ in ei__ große Schl___.

Ik zei dus in beleefd Duits dat er volgens mij een fout in de zin stond omdat er nog een N achter große zou moeten vanwege de 3e naamval. De vrouw bedankte me wel drie keer voor het wijzen op dat foutje. Dit korte gesprekje kwam me goed van pas, gezien ik qua uitslag van mijn test net 2 puntjes te kort kwam voor C1 niveau. De eerste les van de taalcursus was ik het niet eens met mijn B2 classificatie, dus meldde dit en samen met nog 3 Nederlanders en een paar anderen gingen we naar boven naar diezelfde vrouw. Iedereen behalve ik moest naar binnen voor een gesprek. Ik kon zo naar C1. (Bij B2 vroeg de docente in een half uur wel 5x of het niet te snel ging >.>)

Deze hele week stond dus in het teken van de taalcursus. Ik heb nog amper wat geleerd en iedereen vind wel dat het makkelijk in een week had gekund in plaats van in twee, maar goed. Ik zit in de groep met 5 andere Nederlanders, 2 Finnen, 2 Amerikanen, 2 Grieken, 2 uit Luxemburg, 2 Bulgaren, 1 Belg, 1 Spaanse, 2 uit Polen en 1 uit Rusland. Ook volgende week heb ik nog cursus.

Ik heb het nu nog erg moeilijk met heel veel heimwee en ik voel me ook heel erg eenzaam hier in de stad. Ik woon 4 km van de stad af en mijn huisgenoten zijn ook met eigen dingen bezig. We eten niet samen en we praten ook bijna niet. Bovendien zijn ze al op drie feesten geweest, waar ik me nog niet aan waag (als ik dat ooit al ga doen). Daarnaast is het international office in Nederland al mijn papieren kwijt, dus moet het weer opnieuw zien te regelen. Tot die tijd, geen monies!

Mijn beste vriendin heeft echter gezegd dat ik wel op positieve dingen moet focussen. Dus hier is het positieve lijstje:
-Ik heb skype!!!!!!!!! <3 <3 <3 <3
-Ik heb een grote kamer met dus veel ruimte voor mezelf
-Ik ga hele interessante vakken volgen :)
-Ik heb nu een fiets dus kan de stad gaan verkennen
-Veel superlieve mensen hebben me snoep en lekkers meegegeven :)
-Op cursus is het wél gezellig met al die mensen (veel NL gesproken, sorry!)

Hier laat ik het maar even bij. Volgende week dus nog cursus, misschien schrijf ik dus pas weer een verslag als ik een weekje échte vakken heb gehad! Daar kijk ik echt naar uit. Als alles zo doorgaat ga ik volgende colleges volgen:

*Underachievement: Schlaue Köpfe mit schlechten Noten
*Anthropologie und Pädagogik
*Die DDR in der Geschichtskultur der Bundesrepublik
*Prosoziales Verhalten und moralische Entwicklung
*Sozialpsychologie
*Grammatisches Wissen
*Vorlesung: Bildungsreform und Bildungspolitik in der Weimarer Republik (1919 - 1932)

Tot mijn volgende bericht! Bedankt voor het lezen!

  • 30 Maart 2014 - 20:36

    Tom Botterblom:

    Hey Iris,
    superleuk om zo te lezen over Münster, en met de heimwee komt het helemaal goed ;) Over de feestjes: het is de snelste manier om zoveel mogelijk mensen te leren kennen. Iedereen die hier uit een andere land zit met hetzelfde probleem: je kent niemand. Daarom kun je maar beter met de andere mensen die ook alleen zijn een groep vormen! Zo heb ik het ook gedaan, maakt het alleen maar leuker :)
    Liebe Grüße aus Paderborn!
    Tom

  • 31 Maart 2014 - 09:03

    Margret Holleman:

    Hallo Iris,

    Tom hat recht: Alle sitzen im selben Boot! Wenn die Kurse anfangen, wird es bestimmt besser und wirst du auch viel Leute kennenlernen.
    Kopf hoch und viel Spaß!

    Margret

  • 31 Maart 2014 - 10:04

    Theo Bijkerk:

    Hallo Iris,

    bin einverstanden! Geh raus und knüpfe Kontakte. Das ist die beste Art, Heimweh zu bekämpfen ...
    Eine Radtour um den Aasee ist übrigens zu empfehlen!
    Machs gut!
    Theo

  • 31 Maart 2014 - 10:28

    Geert-Jan:

    Hoi Iris
    Ik denk dat het wennen is maar het komt goed meisje.
    Straks vind je je draai en dan gaat het beter.
    En die feestje ga daar heen leer je andere mensen kennen.
    Heel veel sterkte daar
    gr Geert-Jan

  • 31 Maart 2014 - 10:43

    Iris Kuster:

    Bedankt voor alle lieve berichten! :) Het duurt gewoon even voor ik mijn draai gevonden heb, maar het komt vast goed. Ik kijk uit naar de colleges! Bedankt allemaal :)

  • 31 Maart 2014 - 11:07

    Sissy:

    Hi Iris,

    Dein Blog klinkt aber doch auch schon etwas positiever als deine Mails.... ich sehe also schon eine kleine Verbesserung, du auch? Ich bin mir sicher, dass auch du eine super Zeit in Münster haben wirst, mit Höhen und Tiefen- aber das gehört dazu. Und das Schlimmste hast du hinter dirt: Abschied und der Anfang.... Aller Anfang ist schwer... es wird aber immer einfacher und besser....
    lG Sissy

  • 31 Maart 2014 - 11:23

    Iris Kuster:

    Stimmt Sissy :) Ich freue mich sehr auf die Seminaren, falls ich diese so machen kann. Und dann wird es hoffentlich besser und toller und schöner :) Danke!

  • 31 Maart 2014 - 12:57

    Jacqueline:

    Hallo Iris,
    het gaat allemaal goed komen hoor! Je gaat vanzelf meer mensen leren kennen. Misschien is het een idee om je huisgenoten uit te nodigen voor een echte nederlandse maaltijd?
    Succes en ik kijk uit naar je volgende blog.
    Groetjes, Jacqueline

  • 31 Maart 2014 - 13:22

    Iris Kuster:

    Dat wordt nog lastig Jacqueline. Ik woon hier met een Nederlandse en Franse. Maar die Nederlandse is én vegetarisch én ze volgt een speciaal koolhydraatloos dieet.Dus beetje lastig om dan iets te koken >.< Magnetron gebruikt ze ook niet vanwege de straling. Het gaat zeker allemaal goed komen :) Bedankt voor het berichtje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Maart 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 3756

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 18 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: