"Wat heb jij een leuke fiets" - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu "Wat heb jij een leuke fiets" - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Iris Kuster - WaarBenJij.nu

"Wat heb jij een leuke fiets"

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 Mei 2014 | Duitsland, Münster

De tijd is weer gekomen voor een nieuw verslagje op mijn blog. Hallo aan iedereen die dit leest. Sinds mijn vorige reisverslag ben ik voorbij het halfway-point gekomen. Dat wil zeggen, ik zit hier al 2 maanden en moet nog iets minder dan 2 maanden. 52 dagen, waarvan nog 25 "schooldagen" om precies te zijn. Dus gelukkig niet heel lang meer.

Om terug te komen op mijn gekozen titel. Ik fiets me hier een ongeluk in Münster. Half uur naar de uni en half uur terug, soms ook twee keer op en neer als ik een groot gat heb. Dit doe ik op mijn vouwfietsje. Dat ik een vouwfiets gebruik en niet de standaard fiets met mandje zoals de andere Duitsers hier, word ik door wildvreemden aangesproken onderweg. Verschillende Duitsers hebben me al aangesproken met: Wat is dat een leuke fiets. Waar heb je die gekocht? Is dat duur/handig zo'n fiets? Is die inklapbaar?
Ik geef netjes antwoord, maar het is wel een beetje apart xD

Maar goed. De lessen verlopen soepel en zijn ook wel interessant. Al zijn er twee bij die behoorlijk pittig zijn. Antropologie & Pedagogiek bijvoorbeeld. Dit is een super zweverig vak en t is voor niemand duidelijk waar elk college heen wil. Dan is er ook nog een filosofie student die elk college in hevige discussie gaat met de docente, over dingen die wij al helemaal niet begrijpen. Het is vermakelijk, maar toch!
Het vak Grammatisches Wissen is wel interessant maar vet moeilijk. Het gaat niet zozeer om de Duitse grammatica, maar om alle oorspronkelijke regels te analyseren, ontkrachten en uit te pluizen. De prof vind het ook helemaal geweldig en we behandelen ook een paar van zijn studies/teksten. Hij stoort zich er ook niet aan dat inmiddels de helft van de studenten is afgevallen. "Oh er zijn 17 studenten aanwezig. De helft ontbreekt. Naja".
Dit was ook het geval bij Antropologie. De docente kwam binnen met haar 2 assistenten: "Het wordt elke week minder... We gaan gewoon door! We geven jullie gewoon nóg moeilijkere teksten mee tot we nog maar met 3 op 9 zijn". Je merkt wel dat het een grap is van een boer met kiespijn want leuk is het natuurlijk niet wanneer je klaslokaal leegloopt.

Bij Grammatisches Wissen heb ik afgelopen donderdag een presentatie moeten geven over de Konjunktiv I en II. Uitpluizen waar de morfologische problemen liggen en of het nog wel belangrijk is in de Duitse taal. De presentatie ging zeker soepel. Weer 3 studiepunten binnen!! :D :D

Genoeg over uni. Ik kreeg bezoek! Mijn allerliefste nicht en sis kwam me bezoeken. Ik haalde haar op in Winterswijk en heb haar daar ook weer afgezet. Ze bleef een nachtje slapen. Al meteen toen ze zaterdag avond kwam hebben we gelachen toen ze binnen kwam en zei: Je slaapt verkeerd om! Blijkbaar had ik even gemist dat het hoofd en voeteinde van het bed anders waren. ;P Het was een leuke grap xD Op zondag zijn we toen de stad ingegaan en heb ik haar alles laten zien. We hebben onder andere de Dom bezocht en de Botanische Tuin waar ik zelf nog niet geweest was. Het was een hete zondag, en in de kassen was het nog heter, maar we hebben ons aardig vermaakt tussen al die plantjes. De vleesetende plant stelde wel wat teleur moet ik zeggen xD In films en tekenfilms zijn ze altijd groter dus had wel iets meer verwacht :P

Omdat alleen staddeel Hiltrup koopzondag had zijn we daar maar heen gegaan met de bus. Daar kwamen we in een heuse braderie terecht met kraampjes en andere dingetjes. Helemaal leuk. Toen we ook dat gezien hadden zijn we teruggegaan en hebben we lekker frietjes en Döner gegeten samen. Ik heb heel erg genoten van het bezoek. De insiders weten wel waarom ;)

Dat was het wel zo'n beetje van wat ik beleefd heb. Mijn volgende blog is waarschijnlijk niet zo lang.

Binnenkort laat ik wel wat foto's zien hier! Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

  • 26 Mei 2014 - 18:41

    Jacqueline:

    Ja,

    in ieder klas heb je wel een student die zichzelf graag hoort! in een Europees verschijnsel ;-).

    Wat fijn dat je een gezellig weekend hebt gehad. denk je er aan dat je ook alles weer naar huis moet nemen ;-). Het klinkt nogal zwaar om de afstanden in Munster af te leggen op een vouwfietsje. Maar de aanspraak is zeker grappig. Succes met je tweede deel.

    Groet, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Maart 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 3736

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 18 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: